Hur blir man egentligen influencer? Det krävs ett personligt engagemang, det där ”lilla extra” och något intressant som du har att berätta. Men det krävs också en bra kamera och nya saker att visa upp i dina sociala medier. Influencers har ofta en mycket dyr livsstil och måste arbeta upp ett förtroende innan de kan börja samarbeta och faktiskt få betalt för det de marknadsför.
En influencer kan finansiera sig och till och med betala sin lön via företag som signerar upp en för samarbeten. Man lyfter olika restauranger, salonger eller märken för och når ut till sina följare som redan har ett stort och etablerat förtroende. För att lyckas som influencer behöver du alltså ett startkapital, eftersom du först och främst måste arbeta upp en lojal följarkrets som redan har förtroende för din smak och ditt omdöme.
Ska du låna pengar till din verksamhet är tipset att du först jämför olika lån för att se vilket som är ditt billigaste alternativ. Strukturera upp det på ett sätt som gör att du samtidigt som du lånar pengar också har det klart för dig när du har som målsättning att betala tillbaka det. Det är viktigt att inte låna pengar som du inte vet om du inte kommer kunna betala tillbaka eller inte.
Lånet kan betala utrustning
Utrustning för en influencer är inte alltid det billigaste. För det första måste man synas på rätt ställen, och det är inte alltid ställen som är gratis att vistas på. Det gäller att lägga ut både för inträden, drinkar, de rätta kläderna och sminkmärken som folk redan gillar och har respekt för. Sedan måste du förstås synas på rätt kvalitet: en bra kamera och mobil är en influencers kanske viktigaste utrustning, och inte heller de är billiga att köpa in utan kräver att du har någon form av startkapital.
Många företag skapar sina egna influencers istället för att höra av sig till ”externa” och oberoende influencers. Fördelen med att ”baka sina egna” influencers är att de är mer lojala än andra. Däremot är nackdelen att trovärdigheten bland följarna kan förstöras, eftersom många litar på att influencers fortfarande tar neutrala och objektiva beslut om vilka de väljer att samarbeta med. Något som egentligen bara de mest framgångsrika influencers kan göra. En del glömmer bort vidden av influencers arbetsområden. Att influencers arbetar mycket med skönhetsmärken och kläder är ingen nyhet, men de kan även marknadsföra städer eller till och med länder.
Betala tillbaka genom dina samarbeten
Det krävs inte sällan av en influenser att man har en dyr livsstil. En del influencers kan ha 30 000 följare, och torde därmed få in mycket pengar på samarbeten med olika märken. Men enligt avslöjanden som då och då dyker upp i medierna är det inte ovanligt att det är en rik förälder som finansierar den dyra livsstilen, och de som inte har en rik familj tar istället lån och arbetar mer aktivt som på ett riktigt jobb för att kunna finansiera och även betala av och leva på sitt arbete.