Det är en hårfin gräns när det kommer till hur vi ska rikta reklamen så den tas emot väl och inte skrämmer kunderna. När det kommer till reklamen på nätet så kan den ibland liknas som direktreklam. Detta då man med mailutskick kan rikta till vilka man vill skicka ut reklamen – och även skriva tilltalsnamnet. Nu visar en undersökning att denna typ av reklam skrämmer bort kunderna. Undersökningen bygger på ett mailutskick av 10 miljoner mail som 60 000 människor fick vara mottagare av. Resultatet var att det personliga inte var uppskattat.
En hårfin gräns
Ja, på nätet så finns det andra verktyg att ta till då vi kan välja vart våra bannrar och reklambudskap ska synas. Här kan man enklare hitta målgruppen. Men, det är en hårfin gräns och det gäller att man tänker efter vad man vill säga – och hur man säger det. När det kommer till spelföretag och dess reklamkampanjer är det en perfekt plattform att synas på då de erbjuder spel online. Spelbolagen behöver endast locka med ett bra budskap och väcka liv i vår spelnerv för att få oss att klicka på länken och sedan har vi hamnat på deras sajt. Enkelt. Vad man däremot bör tänka på är att reklam på Internet ska skilja sig från print. Detta då vi fungerar och mottar reklamen annorlunda.
- Det ska vara korta snabba budskap.
- Gärna med en fråga.
- Vi har mindre tid och kan lättare byta sida.
- Ha en bra landningssida när någon klickar på din banner.
- Glöm inte att följa hur det går för dina kampanjer online – går det dåligt så byt strategi.